Ύστερα από ένα 2025 γεμάτο προειδοποιήσεις κερδοφορίας, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες φαίνεται πως μπαίνουν σε τροχιά ανάκαμψης, με σχέδια αναστροφής, περιορισμό κόστους και νέα κίνητρα για ηλεκτρικά οχήματα.
Σύμφωνα με ανάλυση του Bloomberg Intelligence, το 2025 αναμένεται να αποτελέσει το σημείο καμπής για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, με τον δείκτη Stoxx Europe 600 Auto να προετοιμάζεται για ισχυρή ανάκαμψη στα κέρδη ανά μετοχή (EPS) το 2026 και το 2027.
Ο αναλυτής Λοράν Ντουγιέ εκτιμά ότι το νέο κύμα επιδότησης ηλεκτρικών οχημάτων στη Γερμανία, τα προγράμματα περιορισμού κόστους και οι στρατηγικές αναδιαρθρώσεις θα ανατρέψουν το αρνητικό κλίμα.
Ένα δύσκολο 2025 για τους μεγάλους κατασκευαστές
Οι επιδόσεις του κλάδου δέχθηκαν πίεση από πολλαπλές πλευρές: δασμούς των ΗΠΑ, αδύναμη ζήτηση στην Κίνα, επιθετικό ανταγωνισμό από Κινέζους κατασκευαστές και επιβράδυνση της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων.
Η Porsche AG αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις της τέσσερις φορές μέσα στο έτος, μειώνοντας τις φιλοδοξίες της για EVs. Η Stellantis NV προχώρησε σε μονοχρεώσεις δισεκατομμυρίων για την αναπροσαρμογή παραγωγής στις ΗΠΑ, ενώ η Renault SA κατέγραψε ζημία 9,5 δισ. ευρώ λόγω λογιστικής αναθεώρησης της συμμετοχής της στη Nissan Motor Co.
Η Volkswagen AG προειδοποίησε ότι η επίτευξη των οικονομικών στόχων εξαρτάται από τη διαθεσιμότητα ημιαγωγών, μετά τις καθυστερήσεις της Nexperia BV, που επλήγη από τη διπλωματική κρίση Ολλανδίας–Κίνας.
«Η παραγωγή κινείται πάντα στον ρυθμό του πιο αργού εξαρτήματος», σχολίασε ο Ρος ΜακΝτόναλντ της Citigroup.
Αχτίδες αισιοδοξίας για το 2026
Παρά τις προκλήσεις, η εικόνα αρχίζει να βελτιώνεται. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν για τρίτο συνεχόμενο μήνα τον Σεπτέμβριο, ενώ το πακέτο επιδότησης 3 δις ευρώ για EVs στη Γερμανία έως το 2029 ενισχύει το κλίμα εμπιστοσύνης.
Η Porsche δείχνει ότι το χειρότερο πέρασε, καθώς επιχειρεί επανεκκίνηση της στρατηγικής της στην πολυτέλεια και αντιμετωπίζει τις πιέσεις από την Κίνα και τα προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού.
Η Volkswagen, παρά την απομείωση goodwill 2,7 δισ. ευρώ λόγω της Porsche, κατέγραψε ισχυρές ταμειακές ροές και περιθώρια κέρδους, βελτιώνοντας το επενδυτικό κλίμα.
Στην Mercedes-Benz, η έμφαση στις μειώσεις κόστους και το πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών 2 δις ευρώ δείχνουν ότι η εταιρεία στρέφεται στη διατήρηση κερδοφορίας. Παράλληλα, η Stellantis κατέγραψε άνοδο πωλήσεων στη Βόρεια Αμερική, καθώς επικεντρώνεται εκ νέου στα SUV για την αμερικανική αγορά.
Η προοπτική της ανάκαμψης
Αναλυτές της Deutsche Bank και της Citigroup βλέπουν πλέον «σαφή ένδειξη θεμελιώδους ανθεκτικότητας» και προβλέπουν ότι οι εξοικονομήσεις κόστους και τα νέα μοντέλα θα ενισχύσουν τη ρευστότητα και τα περιθώρια μέσα στο 2026.
Με τα δασμολογικά ρίσκα να υποχωρούν και τις προσδοκίες κερδοφορίας να αναθεωρούνται προς τα πάνω, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία φαίνεται έτοιμη να αφήσει πίσω της ένα δύσκολο αλλά καθοριστικό έτος μετάβασης.







